Background Image
Previous Page  17 / 70 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 17 / 70 Next Page
Page Background

17

Konzervatoř Jana Deyla a střední škola pro zrakově postižené • 1910 – 2015

Jsem vděčen za pozitiva, která jsem tam nabyl: rozvíjení principů učení, analýzy

i syntézy, tolerance, komunikace se světem nevidomých, který jsem neznal a byl pro mě

v mnohém zprvu šokující. Bohužel byl to svět uzavřený, jenž tehdy nedokázal připravit

lidi pro komunikaci s „normálním“ světem a pro, v mnohém pochybný, „boj o místo na

slunci“. Ale také „zařídil“ ochranu před společenským dusnem normalizačních 70. let.

Nicméně, kdyby nebylo několika učitelů, nebyl bych později schopen procítit hudbu

a vnímat ji komplexně. Právě cit pro hudbu je nejcennějším pokladem sedmi let mého

života na této škole. Ten pak byl doplněn zkušenostmi, schopností přesné sluchové ana-

lýzy a rozvíjením recepce hudby v práci se sbormistrem Pavlem Kühnem a analýzou hu-

debních struktur i mezioborovými uměleckými a obecně kulturními průniky při kontaktu

s Petrem Ebenem na pražské katedře hudební vědy v osmdesátých letech.

Nyní jsem jen občasným pozorovatelem „Deyláku“. V dnešním otevřeném světě to

nemá lehké, konzervatoří různého typu, různé úrovně a různého statusu je až příliš, ně-

které jsou dokonce zbytné, a mám obavu, že by mohlo být ještě hůře. Stačilo by, aby po-

litici neodolali pokušení ponížit základnímu uměleckému školství nynější status, čímž by

sice něco ušetřili, ale podlomili by jeden z hlavních kulturních edukativních pilířů našeho

státu. Jsem však přesvědčen, že speciální školy tohoto typu jsou pro kulturní a sociální

atmosféru České republiky existenciální nezbytností.

Když někdo mluví o alma mater, má nejčastěji nostalgicky na mysli svou vysokou ško-

lu. Budu-li k sobě pravdivý, tak při vší úctě k Filozofické fakultě pražské Univerzity Karlovy

je mou pravou alma mater ve svém celku Konzervatoř pro zrakově postiženou mládež,

kam jsem, viděno prizmatem zraku, neměl být přijat!

Luboš Stehlík