Background Image
Previous Page  15 / 70 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 15 / 70 Next Page
Page Background

15

Konzervatoř Jana Deyla a střední škola pro zrakově postižené • 1910 – 2015

Ta druhá rovina mého působení měla nepominutelný rozměr lidský. Potkal jsem zde

mnoho zajímavých osobností. A předem se moc omlouvám těm, které, nechtěně, nezmí-

ním. Ona už ta doba je trochu překryta časem...

Pozoruhodnou osobností byl tehdejší ředitel školy PhDr. Jan Drtina. Neúnavný orga-

nizátor a iniciátor, sám nevidomý, který „vydupal“ ze země pro původní Střední hudební

školu internátní status konzervatoře. S ním jsem později spolupracoval na řadě projektů,

jako byla např. učebnice notopisu nebo mezinárodní skladatelská soutěž zrakově posti-

žených skladatelů.

Výraznou postavou školy byl bezpochyby klarinetista, teoretik a pedagog Jiří Krato-

chvíl, s nímž byly úžasné, nikdy nekončící debaty o hudbě. K jeho četným žákům patřil

i Jan Budín, vynikající komorní hráč a můj spolužák na HAMU, který posléze posílil peda-

gogický sbor, stejně tak jako o několik let později též mí kolegové-komponisté, dnešní

profesor HAMU Vladimír Tichý a Miroslav Kubička, který zůstal škole věrný dodnes.

A nyní se mi vybavují tváře dalších kolegyň a kolegů. Bude to neutříděné a nespeci-

fikované, ale připomenu alespoň akordeonisty Jana Endeho, Miloslava Krebse a Karla

Melíška, varhanici Dorotheu Fleischmanovou, kytaristu Jaroslava Fantyše, s jehož soubo-

rem Musica a tre jsem spolupracoval i jako skladatel a upravovatel, kytaristu a kytarové-

ho publicistu Jiřího Köhlera, klavíristy manžele Skalákovy, hudební historičku dr. Jarmilu

Škachovou, vyučující hudební teorie Julii Rothovou, profesory – „dechaře“ pana Dokou-

pila (člena Symfonického orchestru Československého rozhlasu), pozounistu pana Janá-

ta, který působil tuším ve Filmovém symfonickém orchestru, nebo nevidomého flétnistu

pana Heindla. Krátce jsme se na škole potkali i s klarinetistou Jiřím Urbanem, se kterým

spolupracujeme, byť v jiném kontextu, dodnes, a rád připomínám kontrabasistu Jana Bal-

cara, který mne „přiměl“ k napsání Sonatiny pro kontrabas a klavír.

Vybavují se mi i pedagožky všeobecně vzdělávacích předmětů, např. dámy Endová,

Lukešová, Rybářová, tělocvikář Jan Pekař – nebo vychovatelky z internátu a pracovnice

školní jídelny (tady už paměť trochu selhává)… Někteří mí žáci byli v době mého nástupu

do školy stejně staří nebo dokonce starší než já. S mnohými, dnes často váženými peda-

gogy v Čechách i v „cizině“ (mám na mysli Slovensko), udržuji dodnes kontakt. Ona totiž

pedagogická práce na této škole nespočívala jen ve vlastní pedagogické práci, ale též

v prostém lidském pochopení, porozumění.

Mám za to, že Konzervatoř Jana Deyla má v našem školském systému své místo i dnes,

a tak přeji škole, vedení, pedagogům a dalším pracovníkům, i když se s mnohými osobně

již neznám, do dalšího působení jen to nejlepší.

Eduard Douša

Na svoje studentské působení ve škole vzpomínám s odstupem času rád. Zažil jsem

tu přelomové revoluční období. Nastoupil jsem do přípravného ročníku v září roku 1986

a studium ukončil v červnu 1994. Získal jsem tu nejen odborné znalosti, které mně umož-

ňují vyučovat na základních uměleckých školách, a udržet si dnes tak obtížné živobytí, ale

i přátelské a kamarádské vazby na řadu spolužáků, z nichž nám některé vydržely dodnes.

Jsem úplně nevidomý a studoval jsem obory flétna a kytara. Studium na konzervatoři

pro mě znamenalo i významný krok k samostatnosti – prostorová orientace, samostatný

pohyb i částečná integrace s lépe vidícími spolužáky.