Background Image
Previous Page  13 / 70 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 13 / 70 Next Page
Page Background

13

Konzervatoř Jana Deyla a střední škola pro zrakově postižené • 1910 – 2015

Jak běžel čas aneb Vzpomínky na konzervatoř

Každé výročí je svým způsobem nejen pobídkou k oslavám, ale i k bilancování. Ško-

la, to jsou však především životy lidí. Ať se již jednalo o studenty, či pedagogy, stali se

součástí společného příběhu „Deyláku“. Řada z těchto osudů již nenávratně zmizela pod

příkrovem běžícího času, některé jsou dosud živé a nové přibývají s každým začínajícím

rokem. Následující příspěvky studentů i pedagogů, kteří zde strávili část svého života,

připomínají různé příhody, atmosféru školy, tak jak si ji autoři pamatují, i mnohá jména

vyučujících či spolužáků.

Když jsem začal v roce 1964 studovat jako nejmladší žák na tehdejší Střední hudební

škole internátní pro mládež s vadami zraku, vypadalo studium oproti dnešku dosti odliš-

ně. Studium bylo sedmileté a pro uchazeče s určitými nedostatky ve znalostech zde byla

navíc možnost studia v přípravném ročníku. Byl povinný hlavní a druhý nástroj a z obou se

maturovalo i absolvovalo. Čtenáře možná překvapí, že v prvním ročníku jsme měli hodinu

fyziky, a matematiku jsme měli dokonce dva roky. Mezi předměty byla i pětiletá povinná

výuka ladění klavírů.

Úroveň školy byla natolik dobrá, že se o ni začali zajímat i za železnou oponou. A tak

se stalo, že jsme v roce 1969 vyrazili letecky do Švédska na jakousi propagační jízdu. Já

jsem tam kromě hraní též ladil piano řediteli švédské koncertní agentury, abych dokázal,

že i tento obor jsou studenti v praxi schopni používat. Zájem o školu byl tak velký, že

byla domluvena celá třída švédských studentů. To však bylo pro komunistický režim příliš,

a tak z celého projektu sešlo.

Uchazeči o studium se rekrutovali především z řad žáků speciálních škol pro nevido-

mé a slabozraké. Na těchto školách byla pro všechny povinná výuka klavíru a hudební

nauky. Tím byla zajištěna nejen dobrá úroveň uchazečů, ale též podchyceny talenty. Při

práci v základních i středních školách měli stejný čas na písemné práce nevidomí i ti vidící

a nikoho nenapadlo, že by tomu mělo být jinak. A samozřejmě, že jsme nebyli horší. Asi-

stenti ani vodící psi se tehdy ve škole nevyskytovali. Nebylo jich třeba, studenti se všemu

potřebnému naučili již na základní škole.

Závěrem bych rád dodal, že mě, a nejen mě, SHŠI připravila pro život natolik dobře, že

jsem byl schopen bez úlev a bez problémů jako první student používající Braillovo písmo

vystudovat pražskou AMU a uplatnit se i na koncertních pódiích a jako pedagog na své

mateřské škole.

Jan Budín

Po vynikající přípravě v klavírní hře panem učitelem Otakarem Heindlem jsem byl při-

jat bez přípravky rovnou do 1. ročníku tehdy pedagogického oddělení v roce 1950. Ředi-

telem byl Jan Drtina.

To byla skutečně nepřehlédnutelná osobnost. Přestože do nás „hustil“ politiku, nelze

mu upřít, že školu dovedl až k úrovni dnešní konzervatoře. Jeho řečnický dar dokázal na

vyšších místech několikrát zabránit hrozícímu zrušení školy. Už tehdy také uměl prosadit

integraci v internátu. V té době byla v Praze podobná škola s vidomými studenty v Bis-

kupské ulici. Drtina nabídl dojíždějícím žákům této školy ubytování, stravování, a hlavně