Background Image
Previous Page  14 / 70 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 14 / 70 Next Page
Page Background

14

Konzervatoř Jana Deyla a střední škola pro zrakově postižené • 1910 – 2015

cvičné místnosti. Žili jsme s nimi jako jedna rodina. Prospěch byl oboustranný. My jsme

jim pomáhali v některých hudebních úkolech a oni nám to opláceli doprovodem na kon-

certy, do divadel a potřebnými pochůzkami po Praze. Tak vznikla po absolutoriu i některá

manželství. Já osobně jsem tak našel svou budoucí manželku, s níž jsme vychovali dvě

děti – taktéž hudebníky.

Rovněž velkou Drtinovou zásluhou byla schopnost zajistit všem absolventům uplat-

nění na některé hudební škole v republice. Projevil jsem zájem získat místo blízko svého

rodiště. Drtina napsal obsáhlý dopis, kde vyzvedl moje hudební přednosti, a já byl přijat

jako učitel na hudební školu v Táboře, kde jsem působil 52 let. Konečně nelze pominout,

že i po absolvování školy nám Drtina zajišťoval pravidelné týdenní, prázdninové, kurzy,

abychom měli stálý kontakt s novými směry v pedagogice, a hlavně neztratili přehled

o nové nástrojové literatuře.

V Deylově škole s námi studovala řada žáků ze Slovenska, a tak vznikla mnohá mezi-

národní přátelství.

Rád s vděčností vzpomínám na učitele, kteří dbali o náš hudební růst. Na klavír jsem

měl výborného Karla Hejdu, na housle Jaroslava Naňku, na trubku Bohuslava Nováka

a později Jaroslava Škabradu (trumpetistu v orchestru Národního divadla). V hudební

teorii nás vzdělával Ivan Tylňak, Ladislav Korunka a Bohuslav Nálevka. S laděním klavírů

nás seznamoval Bedřich Lancinger.

Z vychovatelů jsem si vážil pana Janovce a paní Golbrychtové. Vzpomínám na všechny

ty legrační kousky, které jsme prováděli svým milým kantorům a vychovatelům. Oni byli

tak vzácně trpěliví. Velmi krásné zážitky mám z tanečních hodin a výuky plavání v žižkov-

ském bazénu.

V popisovaném období se ve všech místnostech topilo uhlím. K našim povinnostem

patřilo, za úplatu 30 korun měsíčně, nosit uhlí. Každý žák měl přidělenu jednu místnost.

Tím, že i ve cvičných místnostech byla kamna, připravovali jsme si báječné topinky.

Jídlo nám bylo servírováno až na stůl. Internát byl naším druhým domovem. K rodi-

čům jsme jezdili jen na letní prázdniny, na Vánoce a Velikonoce. Kdo však chodil v neděli

do kostela, byl považován za žáka nižší kategorie. S úsměvem také vzpomínám na jeden

paradox: k velkým politickým událostem jsme museli mít hodnotný závazek, ten spočíval

v tom, že jsme napsali, kolik taktů nacvičíme v kvalitě a kolik v kvantitě.

Život studentský – život veselý.

Ladislav Dohnal

Hora ruit…

Konstatování, kterým začnu, bude strohé, věcné a nemilosrdně pravdivé. V příštím

roce to bude čtyřicet let, když jsem v roce 1976, jako student posledního ročníku kom-

pozice na Hudební fakultě AMU v Praze, nastoupil jako pedagog hudební teorie na nově

konstituované Konzervatoři pro zrakově postiženou mládež, což byl tehdejší název Kon-

zervatoře Jana Deyla. Na škole jsem pak strávil deset let a musím říci, že to byla ta nej-

lepší pedagogická praxe a zkušenost, kterou může začínající učitel získat. Právě výuka

na „Deyláku“ mne dovedla k utřídění poznatků z hudební teorie a k hledání co největší

přehlednosti, názornosti a systematičnosti při jejich výkladu a prezentaci studentům. My-

slím, že toto první desetiletí mé pedagogické práce bylo úžasným fundamentem, o který

jsem se mohl opřít při svém dalším pedagogickém působení.